Forhindringer at krydse kulturelle erhvervskommunikation

Internationale virksomheder står over for nye udfordringer til deres interne kommunikationsstrukturer på grund af større reformer gennem internationalisering, nedskæringer, fusioner, opkøb og joint ventures.
Manglende investeringer i grænseoverskridende kulturel uddannelse og sprog undervisning ofte fører til mangelfuld intern samhørighed. Tabet af klienter/kunder, stakkels medarbejdere fastholdelse, manglende konkurrencefordel, interne konflikter/magtkampe, dårlige arbejdsforhold, misforståelser, stress, dårlig produktivitet og samarbejde er alle biprodukter af fattige på tværs af kulturelle kommunikation.
Cross kulturelle kommunikation konsulenter arbejder med internationale virksomheder at minimere ovenstående konsekvenserne af dårlig cross kulturel bevidsthed. Gennem et sådant samarbejde, har konsulentvirksomheder som Kwintessential anerkendt fælles hæk til effektiv grænseoverskridende kulturelle kommunikation i virksomhederne.
Her vi skitsere et par eksempler på disse hindringer for grænseoverskridende kultursamarbejde:
Manglen på kommunikation
Det kan synes indlysende, at manglende meddelelse er sandsynligvis den største bidragyder til dårlig kommunikation. Men det fortsætter med at bevise sig selv som det største problem inden for de fleste virksomheder.
Manglende kommunikation med personale er ikke alene på grund af manglende talt dialog. Snarere det vedrører adgang til oplysninger.
For eksempel, er ikke giver feedback (negativ eller positiv), informere personalet afgørelser og aktioner, som vil påvirke deres roller eller manglende evne til at kommunikere ordentligt forventninger alle måder hvorpå oplysninger kan blive tilbageholdt fra personale. Dette vil i sidste ende resultere i en fremmedgjort personale base, der føler sig splittet fra ledelse og overordnede.
Hvis ledere er alt for selektiv i oplysning, kan dette forårsage mistænksomhed og jalousi blandt personale og vil i sidste ende resultere i interne stridigheder i stedet for samhørighed.
En ledelse, som ikke og vil ikke kommunikere og interagere fysisk med personalet viser en mangel på interesse, tillid og respekt.
I Vesten er det ofte tilfældet, at kommunikationslinjerne er lodret. Personale rapport op til ledere og ledere op til øverste niveauer og så videre. Ideelt set bør kommunikationslinjer køre begge veje. Dem med en underordnet plads i kommunikationsprocessen tendens til at føle sig fremmedgjort, ligeglade og måske endda krigsførende.
Manglende kommunikation i alle afskygninger er usundt. Virksomheder og ledere skal være opmærksomme på hvor, hvad og til hvem de kommunikerer.
Sprog
Kommunikationsproblemer gennem sprog kommer i to former:
Upassende sprogbrug
Sprog bærer med sig subliminale betydninger og meddelelser overføres via ordforråd, stress og tone. Forkert brug af ord eller følelser skjult bag sætninger kan sende meddelelser, der påvirker personale selvopfattelse, tillid og attitude. Kritiske sprog forårsager fattige interpersonelle relationer og lav selvtillid støttende sprog og toner har den modsatte effekt.
Fremmedsprog
Disse dage, kan kontorer have indfødte af over 50 sprog alt under ét tag. Det er vigtigt, at det vigtigste sprog i kontoret er etableret, hvad enten det er engelsk, fransk eller spansk. Når dette er tilfældet for bør alle medarbejdere kun converse i de vigtigste sprog. Dette undgår udelukkelse af personale, der ikke kan forstå andre sprog. Derudover bør en rederiet sikre, at alle dets medarbejdere er fuldt fortrolige i de vigtigste sprog. Sprog undervisning bør ses som en nødvendighed ikke en luksus.
Kultur
Internationale virksomheder med en meget forskelligartet arbejdsstyrke nationalitet og kulturelle baggrund står over for udfordringer fra forskelle i sprog, værdier, trossystemer, forretningsetik, forretningsmetoder, adfærd, etikette og forventninger.
Cross kulturelle forskelle kan negativt påvirke en virksomhed i en række forskellige måder, i team samhørighed eller medarbejdernes produktivitet. Som vi har set ovenfor, er forskellige metoder til kommunikation blot ét område i hvilket cross kulturelle forskelle er manifesteret.
I sådanne multikulturelle virksomheder, kan objektive hjælp være nødvendigt gennem en cross kulturelle konsulent, der vil vise teams og enkeltpersoner hvordan man håndtere kommunikation og samarbejde mere fasthed og produktivt.
Virksomhedskultur
Virksomhedens kultur vedrører den interne kultur i en virksomhed med hensyn til hvordan det er lykkedes. For eksempel, se sine forskellige afdelinger som salg, produktion, administration og HR som lukkede eller åbne systemer virksomheden? Et lukket system er en som en total manglende synergi findes mellem et salg og produktionsafdeling på grund af linjerne struktur og kommunikation mellem to. En konsekvens af sådanne opdelingen er, at ledere af afdelinger har en tendens til at blive territoriale. Det er vigtigt at arbejde i team, teambuilding og holdånd tilskyndes for at skabe åbne systemer.
Sådanne foranstaltninger er især gyldig i joint ventures og fusioner, hvorved samarbejde mellem to eller flere virksomheder kræver deres samlede engagement i et åbent system.
Mange virksomheder er forståeligt nok primært fokuseret på den finansielle og strategiske side af virksomhedens drift. Internationale virksomheder er nu klar over, at mange af deres forretningsmæssige problemer har rødder i mand-ledelse og kommunikation.
Sammenfattende kan vi konkludere, at den største hurdle for effektiv grænseoverskridende kulturelle kommunikation er en modvilje mod at investere i ekspertise og ressourcer, der er nødvendig for at overvinde problemerne, som skitseret ovenfor. Cross kulturelle forhindringer er nemt omsættelige med nogle mål og velkvalificeret bistand.
© Kwintessential Ltd

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *